سرپرست آموزش و پرورش در گفتگو مشروح با مهر:
توقف دستورالعمل تحصیل اجباری در هنرستان
انتقاد از نحوه اجرایی شدن سند تحول، عدم توجه به تغییر صحیح در محتوای دروس، بررسی تعطیلی پنجشنبههای مدارس، توقف دستورالعمل تحصیل اجباری در هنرستان، مشکلات معیشتی معلمان، نحوه توسعه هنرستانها و... از مهمترین محورهای گفتگو با علی اصغر فانی سرپرست آموزش و پرورش است.
به گزار ش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از خبرگزاری مهر، کمتر از یک هفته دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می شود. سالی که همراه با تغییر و تحولات بسیاری در آموزش و پرورش بوده و در حال حاضر سرپرست این وزارتخانه کسی است که خود سالها تجربه فعالیت در این حوزه را دارد و پیش از این نیز در ابتدای دولت نهم 70 روز به عنوان سرپرست همین وزارتخانه منصوب شده بود. علی اصغر فانی دکترای مدیریت دارد و سالها در آموزش و پرورش معاون آموزش متوسطه و مدیر کل آموزش و پرورش بوده است، همزمان با ورودش به این وزارتخانه، نسبت به نحوه اجرای سند تحول بنیادین انتقاداتی کرده و در صحبتهای خود بارها اشاره کرده که برای عملیاتی کردن سند تحول باید تمهیدات آن اندیشیده می شد و باید مانع از اجرای طرحهای عجولانه شد. چرا که تحول در آموزش و پرورش نیازمند زمان است.
توقف دستورالعمل تحصیل اجباری در هنرستان
انتقاد از نحوه اجرایی شدن سند تحول، عدم توجه به تغییر صحیح در محتوای دروس، بررسی تعطیلی پنجشنبههای مدارس، توقف دستورالعمل تحصیل اجباری در هنرستان، مشکلات معیشتی معلمان، نحوه توسعه هنرستانها و... از مهمترین محورهای گفتگو با علی اصغر فانی سرپرست آموزش و پرورش است.
به گزار ش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از خبرگزاری مهر، کمتر از یک هفته دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می شود. سالی که همراه با تغییر و تحولات بسیاری در آموزش و پرورش بوده و در حال حاضر سرپرست این وزارتخانه کسی است که خود سالها تجربه فعالیت در این حوزه را دارد و پیش از این نیز در ابتدای دولت نهم 70 روز به عنوان سرپرست همین وزارتخانه منصوب شده بود. علی اصغر فانی دکترای مدیریت دارد و سالها در آموزش و پرورش معاون آموزش متوسطه و مدیر کل آموزش و پرورش بوده است، همزمان با ورودش به این وزارتخانه، نسبت به نحوه اجرای سند تحول بنیادین انتقاداتی کرده و در صحبتهای خود بارها اشاره کرده که برای عملیاتی کردن سند تحول باید تمهیدات آن اندیشیده می شد و باید مانع از اجرای طرحهای عجولانه شد. چرا که تحول در آموزش و پرورش نیازمند زمان است.
به بهانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید گفتگویی را با سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه های آینده اش در این وزارتخانه انجام داده ایم که با هم می خوانیم.
*خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی: آقای فانی شما سابقه طولانی فعالیت در آموزش و پرورش را دارید. اگر سند تحول بنیادین در دوران مدیریت و وزارت شما به تصویب می رسید، مسیر تحول را به چه شکل ادامه می دادید؟
سرپرست آموزش و پرورش: سند تحول بنیادین یکی از فرصتهای آموزش و پرورش است. چرا که این سند مجموعه ای از اسناد بالادستی دیگر همچون سند قانون اساسی، سند برنامه درسی ملی، نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است. تمامی این سندها همسو با سند تحول بنیادین است و این فرصتی مغتنم برای آموزش و پرورش کشور به حساب می آید. با توجه به آنکه آموزش و پرورش وظیفه تربیت نسل آینده را برای ورود به دانشگاه و یا بازار کار برعهده دارد، باید از امروز برای اجرای مصوبات سند تحول برنامه ریزی کرد و در اجرای آن باید نهایت دقت و توجه را کرد و مانع از هرگونه شتابزدگی شد. من اعتقاد دارم که سند تحول مانیفست آموزش و پرورش است و این سند محدود به 1404 نمی شود و بسیار فراتر از آن است. برای اجرای چنین سند مهمی باید تحول از محتوا شروع شود نه از ساختار. البته انتقادی که من بارها قبل و بعد از ورودم به آموزش و پرورش مطرح کرده ام و امروز نیز می گویم این است که تحول در آموزش و پرورش از ساختار شروع شده است، چرا که تحول ساختاری ساده تر از تحول محتوایی است. گام نخست تحول در محتوا، تحول در نیروی انسانی است. چراکه دنیا به این نتیجه رسیده لازمه هر تحول در سازمانها و ارگانها، تحول در نیروی انسانی است و ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کنیم.
*صحبتهای شما به این معناست که آیا برنامه ای برای توقف اجرای 6.3.3 در آموزش و پرورش دارید؟
نه. مسیر طی شده را نمی توان برگشت و یا متوقف کرد. باید اصلاحات در فرآیندها و محتوا و برنامه ها انجام شود. ضمن آنکه همزمان با اصلاحات روی عملیاتی کردن سند تحول در نظام آموزشی باید کار و تحقیق انجام شود.
*منظور از عملیاتی کردن سند تحول چیست؟ مگر در حال حاضر سند تحول شکل اجرایی و عملیاتی به خود نگرفته است.
آموزش و پرورش در مجموع یک سند تحول بنیادین دارد که در فاز نخست این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. فاز دوم، فاز عملیاتی کردن سند و امکان سنجی اجرای آن و فراهم کردن تمهیدات لازم بود و فاز سوم، اجرای سند بود. اما آنچه که امروز مشاهده می شود، تنها تصویب سند و اجرای آن است و فاز دوم طرح در این میان مغفول باقی مانده. صحبت هایم را با یک مثال کامل می کنم. برای اجرای 6.3.3 و پایه ششم نخستین مشکل کمبود فضای آموزشی بود و بعد از آن مشکل کمبود نیروی انسانی بود. برای اضافه شدن یک پایه تقریباً باید یک ششم نیروهای موجود نیرو جذب آموزش و پرورش می شد. اما براساس گزارش های رسیده بسیاری از معلمان ششم غیرتخصصی بوده و بدون گذراندن دوره های آموزشی سر کلاس می رفتند. اینها همه نتیجه مغفول ماندن فاز دوم طرح است. به همین دلیل ما در صدد هستیم تا تمهیدات لازم برای اجرایی کردن سند را فراهم کنیم و از دو هفته پیش در شورای معاونین آموزش و پرورش کلید عملیاتی کردن سند تحول را زده ایم.
*در زمان اجرای سند این نگرانی وجود داشت که اگر قرار باشد تمام مقدمات اجرای سند فراهم شود، اجرای آن در طولانی مدت امکانپذیر است. با این شرایط پیش بینی زمانی شما برای اجرای فاز دوم که همان عملیاتی کردن سند است، چقدر است؟